Neden daha fazla tüketici, diyet tercihlerinden bağımsız olarak her zamankinden daha fazla bitki bazlı gıda satın alıyor? EIT (Avrupa Birliği İnovasyon ve Teknoloji Enstitüsü) yaptığı araştırmada bitki bazlı gıdaların tercih edilme sebeplerini araştırdı.
1) Sağlık nedenleri: Alerjiler, estetik güdüler (örneğin kilo verme) ve beslenmeyle ilgili sağlık sorunları gibi endişeler, bireyleri geleneksel hayvansal ürünlere alternatif diyetler aramaya teşvik etmektedir.
2) Sürdürülebilirlik ve hayvan refahı: Hayvan refahına ilişkin geniş çapta mevcut veriler ve iç görüler ile hayvansal ürünlerin çevre ve iklim değişikliği üzerindeki etkisine ilişkin daha fazla bilgi, tüketicileri daha etik seçimler yapmaya yönlendirmektedir.
3) Merak: Çeşitliliğe olan ilgi ve bilinenin ötesinde yeni dokular, tatlar ve konseptler denemek tüketicilere ilham vermektedir.
4) İyi hissetmek: Olumlu bir etki yaratmak için hayvansal ürünlerin aktif olarak azaltılması tüketicinin iyi hissetmesini sağlamaktadır.
5) Kasıtsız tüketim: Bitki bazlı ürünleri bilinçli olarak tüketmeyi hedeflemeyen, onları seçen ve hatta tesadüfen tüketen tüketiciler bulunmaktadır.
6) Tat tercihleri: Bitki bazlı ürünlerin artan mevcudiyeti ve çeşitliliği, tüketicileri en sevdikleri yiyeceklere alternatifler denemeye teşvik etmektedir.
7) Erişebilirlik: Bitki bazlı ürünler, normal süpermarketlerde ve tüketicilerin alışkın olduğu ortamlarda daha fazla bulunur hale gelmeye başladı. Bilinen markalar artık bitki bazlı ürünler sunmaktadır.
8) Alışkanlık ve adaptasyon: Tat tercihi ve ürünlere aşinalık etkili olmaktadır.
9) Güven eksikliği: Tüketiciler, et endüstrisindeki hayvan refahı ve hijyen endişesi bağlamında hayvansal gıda kalitesine karşı giderek daha fazla temkinli davranmaktadır.
10) Kültür ve sosyalleşme: Bitki bazlı gıdalar günümüzde giderek daha fazla kabul görmektedir. Tüketicilerin kültürünün ve kimliğinin bir parçası haline gelmiştir.
11) Trendler ve moda: Ana akım ve sosyal medyada artan popülarite ve görünürlük, tüketicilerin ilgisini yeni bitki bazlı gıdaları denemeye yöneltmektedir.
12) Ürün çeşitliliği: Sütlü içecek alternatifleri ve et alternatifleri başta olmak üzere çok çeşitli ürünler mevcuttur.
13) Dini nedenler: Belirli hayvansal ürünlerden kaçınan tüketiciler, diyetlerine çeşitlilik katmak için bitki bazlı alternatifleri tercih edebilmektedir.
Kaynakça: