- Ağustos- Eylül 2023 tarihlerinde Türkiye’den 508 kişinin katılımı ile Bitki bazlı gıdalar ile ilgili Tüketici Algı Araştırması gerçekleştirildi.
- Çoğu insan tek bir diyete veya yaklaşıma bağlı kalmamakta ve esnekliğe ihtiyaç duyulduğunu kabul etmektedir.
- Bitki bazlı gıda satın alan tüketiciler, bunları düzenli olarak diyetlerine dahil ediyor ve yarıdan fazlası geçen yıl bitki bazlı gıda tüketimini artırdı. Tüketicilerin %59’u haftada birden çok, %18’i haftada bir kez, %13’ü birkaç haftada bir, %7’si birkaç ayda bir ve %2’si yılda bir bitki bazlı gıda tüketiyor.
- Önceki yıla (2022) kıyasla tüketicilerin %44’ünün bitki bazlı gıda tüketimi artarken; %17’sinin azaldı, %38’inin ise tüketimi değişmedi. %67’si yemek servisinde bitki bazlı gıdalar tüketiyor.
- %90’ı bitki bazlı gıdaları beğenirken; %9’u ne beğeniyor ne de beğenmiyor, %1’i ise beğenmiyor.
- Bitki bazlı gıdaları hayvansal diyetine destek olarak tüketenlerin oranı %56 iken; %42’si ikamesi olarak, %2’si diğer sebeplerden dolayı tüketiyor.
- Daha iyi tat/lezzetler, daha düşük fiyatlar ve daha fazla besinsel fayda, Türkiye’deki tüketicileri daha fazla bitki bazlı gıda yemeye motive edecektir. Bitki bazlı gıdaların hayvansal bazlı gıdalardan daha sağlıklı olduğu algısı da satın alma kararlarını etkiliyor.
- Satın almayı motive eden temel tanımlamalar beslenme avantajlarına ilişkindir. Ancak tüketiciler, her bireyin ortalama olarak iki farklı tanım seçmesi nedeniyle dağılmış durumdadır.
- Türkiye’de bitki bazlı tüketicilerin yarısı gıdanın besin değerinin farkında. Tüketiciler bitki bazlı gıdaların aynı besin maddelerini içereceğini tahmin ediyor ancak onlardan aynı türde veya miktarda besin maddesi sağlamalarını bekleyip beklemedikleri konusunda bir ikilem var.
- Tüketicilerin %52’si bitki bazlı gıdaların besin içeriğinin farkında.
- %37’si bitki bazlı gıdaların yalnızca hayvan bazlı gıdalarla aynı türde besinleri sağlamasını bekliyorken; bitki bazlı gıdaların yalnızca hayvansal gıdalarla aynı miktarda besin sağlamasını bekliyor. %25 ise bitki bazlı gıdaların, hayvansal gıdalarla aynı türde ve miktarda besin maddesi sağlamasını bekliyor.
- Her 5 tüketiciden 3’ü (%62) bitki bazlı gıdaların kendileri için hayvansal gıdalardan daha iyi olduğunu düşünüyor. Tüketiciler özellikle kalori yoğunluklarının veya kolesterollerinin daha düşük olduğuna inanıyor ve bu da bu algıya katkıda bulunuyor. Özellikle bitki bazlı süt ürünlerinin sos/çeşnilerle birlikte muadillerine en sağlıklı alternatif olduğu düşünülmektedir.